tisdag 30 oktober 2012

Sjalstickning


 Tänkte jag skulle prova på nåt nytt. Haha. Jag stickar nästan aldrig enligt mönster så det är inte svårt att göra nytt. Men det nya nu skulle vara att inte  hålla sig bara till en färg. Nej!
Plocka fram de nystan du tycker om och som du tycker passar ihop. För mig blev det ganska grova garner så jag tog ett par stickor i storlek 8 och 10. En av varje, varför inte. Blir ju också en variation i stickningen.

Lägg upp 27 m och sticka rätstickning. Börja ökningar i sidorna så att du stickar 3 maskor som bildar en kant och sen ökar du med ett omtag. I båda sidorna varje varv.

Räkna ut mittersta maskan och gör även ökningar runt mittersta maskan, varje varv.

Nu ökar du 4 maskor varje varv.

Det tyckte inte jag räckte så jag räknade ut kvartarna också. Så på var sida om den maskan som märkte ut fjärdedelen på sjalen ökade jag också en maska. Så det blev ytterligare 4 maskor.

Nu var jag uppe i 8 maskor som ökades varje varv.

Bilden visar hur knökafullt det blev på stickan.

Jag har tappat bilden över det färdiga resultatet. Ska ta en ny bild och lägga in här. Kanske som avskräckande exempel. Haha ...

2 kommentarer:

  1. Det måste jag testa att sticka med stickor av olika storlek. Vilken fantasi du har.

    SvaraRadera