torsdag 12 januari 2017

Stickcafé på Gammlia o utställning av Gunnel Sahlin

... blev det i stället för att sitta på båten över Kvarken i 4m´s vågor. Styv kuling är inte roligt.
Jag skjutsade sonen till Allstars för o se match o käka burgare och så for jag vidare upp till Gammlia.
Passade också på att se utställningen av Gunnel Sahlin. Trettio år som formgivare. Glas är vackert!






Så inspirerande med en hel "låda" med sparade roliga småsaker som kan föra tankarna vidare eller kanske smalas av åt samma håll. Knappar, borstar, verktyg, godisaskar, barnleksaker, sytråd, garn, födelsedagsljus, skyltar, reklam, burkar, porslinsföremål, osv osv Å allt är gammalt. Hon började redan vid tolv (f 1954) med att gå på loppisar. 
Det var en härlig moodboard o kunna ta del av. 


Skissväggen var imponerande!


Gunnel Sahlin hade också jobbat med Katja of Sweden i New York. Jag glömde helt o fotografera de tyger och föremål som hon designat för Katja of Sweden.  Men det var lekfullt med kraftiga färger. 
Hon jobbade sen som glasformgivare för Kosta Boda i 20 år. Nu frilansar hon främst för Ikea. 


På stickcaféer inspireras man alltid av alla duktiga stickerskor. Sockorna till vänster görs av garn från Arne o Carlos. Vacker randning blir det. Den gamla vanten som reparerats! Det syns inte. Damen klippte helt sonika av toppen på vanten, det var ett hål på insidan, och plockade upp maskorna och stickade av mönstret från den andra. Sånt gammalt återbrukstänk! Imponerade på mig.


Mera mönsterstickat. Fina sockar med norskinspirerat skaft. De mönsterstickade gröna vantarna är stickade av Tuna-garn. Det har jag alltid upplevt som väldigt hårt, men de var så mjuka. 

Kvällens samtalsämnen var språkfrågor, svångremsjanuari, vädret förstås och garn. 
Hon på caféet bjöd på chokladfudge med apelsincest. Jag doftade endast och gick upp ett kilo direkt 😄





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar